Krótka historia muchołówki

Od paru lat myślałem o sprawieniu sobie mięsożernej roślinki, myśląc, że byłby nieźle móc obserwować takie stworzenie w akcji.

A więc, gdy w maju lub czerwcu 2006, na wystawie stroczyków zorganizowanej na Zamku Książat Pomorskich w Szczecinie zobaczyłem, że jest nie wahałem się długo i kupiłem muchołówkę. Wybrałem ją ze względu na atrakcyjny sposób chwytania zdobyczy (kto oglądał, dzieckiem będąc, Pszczółkę Maję, wie o czym piszę) i niezbyt wymagające warunki środowiskowe.

Gdy kupiłem muchołówkę to wyglądała tak:

Muchołówka po zakupie

Jeden z wymagań muchołówek to spodek z wodą — najlepiej destylowaną — o dziwno takie małe stworzenie ma duże zapotrzebowanie na wodę — mi na podlewanie szedł nawet litr wody tygodniowo! — pewnie przez to przekarmienie…

Roślinka bardzo spodobała się całej rodzinie (żonie, mamie i teściwej), która obficie ja karmiła muchami i pająkami:

Po strawieniu pająka

Więc po trzech miesiącach wyrosła i wyglądała tak:

Po 3 miesiącach

A na początku grudnia zaczeła kwitnąć:

Pojawiła się łodyga

A na Boże Narodzenie 2006 kwiatek wyrósł i rozkwitł w pełnej okazałości:
Kwiat muchołówki
Kwiat muchołówki
Kwiat muchołówki

Jak muchołówka rosła przez pierwsze trzy miesiące można zobaczyć tu (slideshow na Flickr.com).

Tagi: , ,

Odpowiedzi: 14 to “Krótka historia muchołówki”

  1. lol Says:

    Witam… Mam muchołówkę i bardzo dobrze o nią dbam… „Przeżyła” zimowanie, ma cały czas wodę na spodku, usunęłam zwiędnięte płapki. Zaczęły wyrastać nowe płapki. Gdzieś z tydzień temu zaobserwowałam nową więc się nie martwiłam. Po trzech dniach zamiast łodyga kłaść się i rozwijać się, zaczęła iść w górę!! Ma ok. 10 cm!! Jest to pierwsza moja roślina…
    Czy moglibyście mi doradzić co mam zrobić?! Bardzo się denerwuję , odpiszcie jak najszybciej!! czekam!!

    • Grzegorz Gierlik Says:

      Rośnie Ci kwiat (ale pewnie już to wiesz). Gratuluję!
      Moje kwitnące muchołówki możesz zobaczyć tutaj: http://mucholowki.blip.pl/

      Oficjalna wykładnia mówi, że kwiat bardzo osłabia roślinę i należy go usunąć (obciąć przy podłożu).
      Można spróbować z takiej łodygi wyhodować nową roślinę (mi się chyba to nigdy nie udało).

      Natomiast co do oficjalnej wykładni — ja kwiatów nie obcinam i muchołówką nigdy nic nie było.

  2. lol Says:

    Ok… Dzięki… Mam nadzieję, że nie osłabi jej ten kwiat za bardzo…🙂 Jeszcze mam jedno pytanie… Jeżeli muchołówce udało się samodzielnie złapać muchę i mniej więcej ją przetrawiła i otworzyła się płapka z „kawałkiem” muchy to mam ją usunąć?? Czytałam na innych blogach, że powinno się jakimś drutem podrażnić włoski, aby muchołówka „myślała” , że jej pokarm jeszcze żyje… Znalazłam jakiś drucik w domu i podrażniałam te włoski… Ale nie udało się…😦 Ta płapka nie chce się już zamekać… „Zmęczyła się” ?

  3. Grzegorz Gierlik Says:

    Pułapka mogła się zmęczyć, mogłeś niewłaściwie podrażnić — trudno powiedzieć.

    Ale myślę, że to i tak by nic nie dało, bo pułapka reaguje na ruch, a że martwa mucha się nie rusza, więc pułapka i tak się otworzy po paru godzinach.

    Moje muchołówki lato spędzają na balkonie i nie wnikam w to co jedzą — deszcz i wiatr utrzymują porządek na co dzień.

    Od czasu do czasu gdy usuwam martwe liście to, przy okazji, staram się też usunąć pozostałości po owadach — zraszam rośliny i pęsetą próbuję usunąć pozostałości po owadach (ale bez przesady).

  4. lol Says:

    Witam ponownie… Już zakwitła, jest wszystko w pożątku… Tylko teraz zauwazylam ze mucholowka ponownie zakwitla… czy no normalne?? te nowe zakwitnienie jeszcze nie uroslo do konca, bo narazie jeszcze nie widac bialych kwiatow na samej gorze. Czy jezeli mucholowka ponownie zakwitla to ten stary kwiat mam obciac nozyczkami na dole i poczekac az urosnie do konca nowy kwiat? czy od razu za jednym zamachem obciac dwa? Bo nie chce zeby oslabilo to mucholowke…

  5. Grzegorz Gierlik Says:

    Obetnij kiedy chcesz. Ja wyciąłem wszystkie kwiaty (niezależnie od ich stanu) gdy rozsadzałem swoje muchołówki.

  6. lol Says:

    dzieki…;]

  7. marakyo Says:

    Prześliczna!
    Moja jeszcze jest mała ale już zaliczyła kilka karmień. Kilka dni temu wypuściła nowe listki i rosną jak szalone😀

    Pozdrawiam bardzo serdecznie!

  8. kaśka Says:

    mam muchołapkę od lutego 2010 i wszystko było dobrze na początku wiosny zjadła biedronkę po za tym kwitnie ale nie je przestała łapać muszki.
    Czy ktoś może wie czy to normalne?

  9. Daga - Szczecin Says:

    jezeli jest ladna pogoda mam mucholowke dac na dwor? a jezeli o niej zapomne i bedzie np padac… to cos jej sie stanie? bo chcialabym aby sama lapala muchy czy inne robale… a ze jestes roztrzapana to nie wiem czy zrobie jej krzywe jezeli o niej zapomne…. Pozdrawiam ze Szczecina!!

  10. Grzegorz Gierlik Says:

    W naturze deszcz na nie pada (i wypłukuje szczątki ofiar muchołówki), więc nie ma się czego obawiać.

    Moje stoją latem na balkonie cały czas (teraz jest jeszcze nocą za zimno więc ich nie wystawiam).

    Myślę, że jeżeli temperatura nie spada nocą poniżej nastu stopni, to można je śmiało trzymać na dworzu — najważniejsze, aby miały wodę cały czas — mam nadzieję, że jak raz zmarzną, to pewnie nic im się nie stanie.

    Ja też jestem ze Szczecina🙂.

  11. Daga - Szczecin Says:

    Witam ponownie
    właśnie przed sekundą muchołówka spadła mi z 1-go piętra!! Roślina przeżyła ( tylko jeden łepek się oberwał ) czym prędzej posprzątałam do o koła i ziemie wsadziłam do doniczki… stało się tak, bo chciałam dolać wody i nagle muchołówka się usunęła z podstawki ( ale na szczęście podstawka jakoś przetrwała… trochę się zdenerwowałam… trochę pogięta i brudna od ziemi… ale żyje… i mam pytanie… Czy mogę ją zostawić tak jak ją mam… Czy muszę coś w niej wymienić… hhmmm…. i mam nadzieje, że odżyje ta moja kaskaderka…🙂

  12. tomek Says:

    Witam mam pytanie czy są do kupienia nasiona muchołówki czy w ogole nasiona są bo chciałbym sobie hodować tę roślinke,Z góry dziękuje

  13. SOWA Says:

    witam🙂 …a moja rosiczka ma i ladne listki i kwiatka slicznego i i wyglada dobrze i musze ja pilnowac bo bardzo smakuje mojemu kotu🙂

Skomentuj

