Recenzje. Serwisy społecznościowe. Projektowanie


Jestem po lekturze książki Serwisy społecznościowe. Projektowanie autorstwa Joshua Portera,
autora blogu Bokardo, wydanej przez wydawnictwo Helion.

W jednym zdaniu — książkę warto było przeczytać. Dlaczego?

Na studiach miałem inne niż Marek Kasperski :) lektury, więc, choć większość zagadnień opisanych
w książce była mi już znana z blogu Bokardo, to miło i ciekawie było przeczytać to raz jeszcze w formie książki.

Książka składa się z dwóch części (nie znajdziecie ich w spisie treści).

Wstępu na temat działania sieci społecznościowych (sposobów i celów powstawania sieci, ich budowy itd.,)
i opisuje podstawowe zasady budowania aplikacji dla społeczności sieciowej — identyfikacji najważniejszej aktywności
użytkowników, ról w których występują użytkownicy, obiektów na których działają oraz funkcji niezbędnych do komfortowego wykonania najważniejszej aktywności.

Druga część książki jest bardziej ,,praktyczna” i składa się z
rozdziałów poświęconych projektowaniu poszczególnych aktywności w aplikacji — między innymi rejestracji,
ciągłemu korzystaniu i udostępnianiu/dzieleniu się zawartością.

Parę wniosków (część z nich dobrze znana) płynących z lektury:

  • Niech twoja aplikacja będzie prosta w użyciu (skupia się na jednej, najważniejszej, aktywności).
  • Zawsze tłumacz użytkownikowi co się teraz stanie i dlaczego potrzebujesz danych, o które prosisz.
  • Rejestracja ma być prosta i wymagana dopiero gdy jest to niezbędne do dalszego korzystania z aplikacji.
  • Użytkownik musi czuć się wyróżniony (np. poprzez samodzielnie budowany Profil skupiający się na informacjach tylko z dziedziny aplikacji) oraz mieć poczucie kontroli nad swoimi działaniami i danymi (prywatność).
  • Opcja udostępniania treści powinna być łatwa do zauważenia, prosta do wykonania oraz czytelna i wzbudzająca zaufanie dla adresata. I zachęcać do udostępnia — Porter podaje nawet listę powodów (np. stawianie udostępniającego w dobrym świetle) dla których użytkownicy mogą chcieć się podzielić informacją.

Wszystko to jest ilustrowane przykładami aplikacji sieciowych (m.in. Amazon, TripIt, YouTube i Facebook).

Ostatni rozdział jest poświęcony metodzie analizy lejka zmian — sposobowi mierzenia jakości poszczególnych opcji aplikacji (np. kroków rejestracji) lub aktywności użytkownika (np. od rejestracji do wykupienia abonamentu).

Dzięki analizie lejka można sprawdzić, na której stronie/formularzu naszej aplikacji najwięcej użytkowników naszej aplikacji ,,odpada”, a następnie
modyfikując podejrzany stronę/formularz, sprawdzić jak ta zmiana wpłynęła na sposób korzystania z aplikacji.

Zachęcam do lektury — książkę się dobrze i szybko czyta, a kolor znakomicie wyróżnia najważniejsze porady i wnioski przedstawione w książce.

About these ads

Tagi: , ,

Jedna odpowiedź to “Recenzje. Serwisy społecznościowe. Projektowanie”

  1. marek Says:

    Recenzja jest zachęcająca może zajrzę.

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s


Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: